در توافق وزاري بازرگاني دو کشور؛

همایش مشترک تجاری ایران و سوریه برگزار می شود

یزدفردا"در دیدار وزیر اقتصاد و تجارت جمهوری عربی سوریه با وزیر بازرگانی کشورمان توافقات اولیه برای برگزاری همایش مشترک همکاری تجاری در پاییز سال آینده در دمشق حاصل شد

در دیدار وزیر اقتصاد و تجارت جمهوری عربی سوریه با وزیر بازرگانی کشورمان توافقات اولیه برای برگزاری همایش مشترک همکاری تجاری در پاییز سال آینده در دمشق حاصل شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایرنا ،برگزاری نمایشگاهی از اقلام و کالاهای صادراتی دو کشور در حاشیه همایش مشترک از توافقات حاصله در دیدار' لیما مرعی عاصی ' با" مهدی غضنفری" بود.

همچنین گفت وگو درباره برگزاری اجلاس پنج جانبه اقتصادی و تجاری با کشورهای سوریه، لبنان، ترکیه ، عراق و ایران مورد توجه وزرای بازرگانی دو کشور قرار گرفت.

پس از آنکه ایده ایجاد پیمان منطقه ای متشکل از چهارکشور اطراف جمهوری اسلامی ایران توسط مقامات عالی رتبه کشورمان مطرح شد به نظرمی رسد نشست پنج جانبه نقش مهمی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دارد. قرار است پس از توافق نهایی مقامات عالی رتبه این کشورها زمان برگزاری اجلاس مشخص شود.

پیشتر جمهوری اسلامی ایران محتوای پیشنهاد خود را به کشورهای مورد نظر ارسال کرده بود.

' مهدی غضنفری' دراین دیدار گفت که این پیمان منطقه ای می تواند با نام 'لساعه ' برگرفته از حرف اول نام این کشورها شکل گیرد .

وی با بیان اینکه تحولات اخیر برخی کشورهای منطقه نشان می دهد که خاورمیانه جدید عاری از قدرت هایی چون آمریکا ، رژیم صهیونیستی خواهد بود، افزود: اگر بتوانیم 'لساعه ' را شکل دهیم در زمینه حرکت بیشتر ملت ها به سمت توسعه گام برداشته ایم و این احتمال وجود دارد که تعداد کشورهای عضو این پیمان حتی به عدد 20 برسد .

برپایی نمایشگاهی از اقلام و کالاهای صادراتی پنج کشور در محل برگزاری اجلاس آتی از جمله پیشنهاداتی بود که وزیر بازرگانی برای همتای سوری خود مطرح کرد .

' لیما مرعی عاصی' نیز با استقبال از ایجاد یک پیمان منطقه ای با مشارکت پنج کشور تصریح کرد: به طور قطع این نوع تعاملات درگسترش مناسبات و تقویت روابط تاثیر بالایی خواهد گذاشت .

وزیر بازرگانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود روابط عمیق سیاسی و اقتصادی میان تهران و دمشق اظهارداشت :برگزاری همایش به منظور شناخت فرصت ها و مزیت های فراروی همکاری های اقتصادی ، مبادله هیات های تجاری به منظور بررسی زمینه های لازم جهت توسعه فعالیت های تجاری و ارایه تسهیلات لازم از جمله مواردی است که می تواند به توسعه بیشتر روابط بیانجامد.

یادآور می شود پیشتر روسای جمهوری دو کشور موافقتنامه تجارت آزاد را به امضا رسانده بودند .این موافقتنامه قراراست در مجالس دو کشور به تایید نهایی برسد .

کاهش تعرفه ها در یک دوره پنج ساله به سطح چهار درصد ، رعایت استانداردهای ملی ، حفاظت از ذخایر ژنتیکی و تاریخی ، حذف هر گونه مالیات بر واردات کالا از مبدا یکی از دو کشور ازجمله محورهای این موافقتنامه را در برمی گیرد .

جمهوری عربی سوریه با جمعیتی حدود 22 میلیون نفر 185 هزارو 180 کیلومتر از منطقه خاورمیانه را در برگرفته است . ترکیه ، عراق ، اردن ،فلسطین و لبنان همسایگان این کشور هستند .

مجموع حجم تجارت سوریه با جهان 26.11میلیارد دلار است که از این میزان سهم صادرات ایران به این کشور در فاصله سال های 2005 تا کنون روند افزایشی یافته به نحوی که از تراز 142 میلیون دلاری در سال 2005 به 371 میلیون دلار در سال گذشته میلادی رسیده است .

در سال گذشته میلادی جمهوری اسلامی ایران به سوریه 401 میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشت و درمقابل 29.6 میلیون دلار کالا از این کشور وارد شد .

اجزا و قطعات توربین های گازی اتومبیل های سواری و سایر وسایط نقلیه موتوری ، پسته ، ترانسفورماتور ، دستگاه های گیرنده و فرستنده ، شیرآلات بهداشتی ، پارافین ، گرانول های رنگی ، اسکلت و قطعات اسکلت، بلدورزر و لاستیک مهمترین اقلام صادرتی ایران به سورییه را شامل می شود .

در مقابل نیز صفحه و ورق های نازک از پلاستیک ، روغن زیتون ، پلی اوره تان ، قراضه و ضایعات مس، ایزوسیانات ها ، ورقه های داغ زنی ، کاغذ و مقوا ، امولسیفایر ، نخ ، نوار لبه و روکش اوراق فشرده چوبی، بیل مکانیکی مستعمل ،آمپلی فایر و پارچه از سوریه وارد می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا